تبلیغات
درمان چاقی و لاغری - زیان های وزن كم كردن نادرست
 
درمان چاقی و لاغری
بیا داخل چاق یا لاغر بر میگردی
پنجشنبه 27 آبان 1389 :: نویسنده : سیدمهیار مریدخاک

  زیان ها و تخریب های ناگهانی وزن كم كردن های نادرست

انجام كاهش سریع وزن ، درست پیش از دیدارهای ورزشی و برای رسیدن به وزن دلخواه كاری است كه همیشه در میان كشتی گیران یا دیگر ورزشكاران رشته های دسته بندی وزنی به چشم می خورد .
رسیدن به وزن دلخواه یا مطلوب با محدودكردن دریافت یا كاربرد غذا و مایعات انجام می گیرد، این روند به تخلیه ذخیره گلیكوژن و تا اندازه ای پروتئین بدن می انجامد .
دیگر كم كردن آب بدن با رفتن به سونا ، و كاربرد جامه های تعرق زا در زیر گرمكن پنبه ای یا كتانی و نیز انجام تمرین های شدید در هوای گرم و یا كاربرد مسهل ها و ادرار آورنده ها انجام می گیرد . پی آمدهای كوتاه مدت كاربرد پاره ای از این شیوه ها مانند
الف : كاهش قدرت ماهیچه ها ( عضلات ) و پایداری
ب : افزایش خستگی ، نگرانی ‌، خشم و احساس گوشه گیری
پ : كاهش حجم پلاسمای خون كه سبب ناهنجاریهایی در دستگاه قلب و عروق می گردد مانند : ( فزونی گرفتن ضربان قلب ،‌كاهش برون ده قلب )‌.
ت : كاستی گرفتن روند خون در پهنه ( ناحیه ) گلومرولی و كاهش اندازه پالایش كلیوی ،‌تخلیه گلیكوژن عضله و كبد ‌،افزایش از دست دهی الكترولیت ها ، از سوی دیگر ، رسیدن به وزن مطلوب ‌،كم و بیش انجام میگیرد و روی هم رفته با زمان ناكافی برای بازیابی مایعات و سوخت از دست رفته همراه است ، این روش ها می تواند پایه ای برای پیدایش نارسایی های خوردن مانند بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی باشد از همین رو بایسته است كه ورزشكاران ، مربیان و دست اندركاران تمرین ها و نیز سرپرستان و پزشكان مسوول تیم ها ، با راهكارها و شیوه های درست و مناسب كاهش وزن آشنایی بسنده و بالایی داشته باشند .
روی هم رفته سفارش می شود كه از روشهای كاربرد كم آبی برای كاهش وزن برای رسیدن به سروزن خودداری گردد ، زیرا در آزمایش ها ، زمینه هایی از نخستین مرگ در میان كشتی گیران ، آن هم با كاهش وزن سریع و عمدی دیده شده است ، برای نمونه :
بین روزهای 7 نوامبر تا 9 دسامبر 1998 سه كشت گیر دانشگاهی با وضعیت جسمانی هنجار ( طبیعی ) و سالم در یك برنامه كاهش وزن سریع برای شركت در دیدارهایی در ایالت گوناگون آمریكا ، هر سه جان خود را از دست دادند . پیش از وزن كشی رسمی هر سه كشتی گیر ، درگیر با روش وزن سریع مشابه بودند كه سبب كم آبی از راه تعریق گشته و با افزایش دمای بدن دچار شدند . كشتی گیران هر گونه دریافت و یا كاربرد غذا و آب را محدود كردند و برای دستیابی به بیشترین میزان عرق ریزی به پوشیدن جامه ( لباس ) غیرقابل نفوذ تبخیری و تمرین های شدید در هوای گرم دست زدند .
د رگزارشی پیرامون مرگ یكی از كشتی گیران 69 كیلوگرمی آمده است : در 21 نوامبر این ورزشكار 22 ساله در ایالت ویسكانسین به كاهش وزن به اندازه 8/1 كیلوگرم دست زد ، وزن پیش مسابقات وی در 6 سپتامبر 80 كیلوگرم بود و پس از 10 هفته او 5/9 كیلوگرم وزنش را از دست داد كه 60/3 كیلوگرم آن بین روزهای 17 تا 20 نوامبر كاهش یافته بود ودر 21 نوامبر در ساعت 5:30 بامداد همانند آغاز كار ، دوباره دست به كاهش وزن زد و یك ساعت پس از آن ، وی از كمبود نفس شكایت داشت ، اما همچنان به تمرین های ساعت 8:30 بامداد 5/1 كیلو دیگر وزن از دست داده بود . آنگاه یك لیوان آب نوشید و 30 دقیقه به استراحت پرداخت ، سپس دوباره تمرین های خود را از سرگرفت . ساعت 30/9 بامداد تمرین ها را متوقف نمود و گفت كه احساس خوبی ندارد . كاركنان درخنك كردن وی كوشیدند و لباس را از تنش درآوردند ، در ادامه او قادر به پاسخ و واكنش نبود و دچار ایست قلب – تنفسی شد كه احیای قلب – ریوی هم دیگر هیچ موفقیتی در برنداشت .
روی هم رفته شماری از مربیان وكشتی گیران بر این باور پا می فشارند كه باید در یك دسته وزنی پایین تر از وزن پیش از فصل مسابقه ها ، رقابت كنند تا نهایت استفاده را از رقابتهای خود به دست آورند .
همانگونه كه آمد ، شماری از كشتی گیران برای رسیدن به وزن رقابتی به كاهش وزن سریع با كم آبی به وسیله شیوه هایی چون : تمرین های شدید ، محدودیت در كاربرد مایعات ، پوشیدن جامه تبخیری غیرقابل نفوذ و كاربرد محیط های شدیدتر و كم رواج تری هم مانند كاربرد مدرها ، مواد تهوع اور ، مسهل ها و ایجاد استفراغ نیز كاربرد دارد . تركیبی از همه ی این روش ها كم و بیش در روزهای پیش از مسابقه انجام می گیرد . همگی این روش ها ، تنهایی یا به صورت تركیبی و با روندی زیانبار بركاركرد دستگاههای قلب – عروقی ، فعالیت الكتریكی ،‌تنظیم دمایی ، كارهای كلیه ، تراز الكترولیكیتی ،‌تركیب بدن و نیرو و همچنین استقامت و پایداری عضلانی تاثیرگذار هستند .
تمرین های شدید و كم آبی سبب افزایش دمای بدن گردیده وبه هنگام كاربرد جامه غیرقابل نفوذ تبخیری سبب كاهش و از دست دهی گرما از راه تبخیر و تهویه گشته و افزایش بیشتر بدن را در پی دارد.
گفتنی است كه در هر سه زمینه مرگ كشتی گیران :
1- افزایش سدیم و اوره در نمونه خون پس از مرگ یا رد مایع زجاجیه ، نشان شفافی از كم آبی می باشد.
2- در این روش تمرینی دمای نشیمنی ( مقعدی ) افزایش یافته بود .
۳- رابدومیولیزیس و دیده شدن میوگلوبین در ادرار ، همگی روشنگر افزایش دمای بدن بود كه می تواند به چونین مرگ هایی بیانجامد .
باید دانست كه كاهش وزن باید در روند سال ، آهسته و به تدریج باشد زیرا بیم از دست دادن آب و كم آبی جداً شدید است به گونه ای كه در روند پایانی به نارسایی های كبدی ، قلبی ، ریوی و كلیوی می انجامد از همین رو چنین روندی در گروههای ورزشی به ویژه وزنه برداری ، كشتی ، مشت زنی و دیگر رشته هایی كه باید سر وزن قانونی باشند ، یك هشدار علمی روشن خواهد بود و همان گونه كه یادآور شدیم كاهش وزن باید در ازای سال و هماهنگ با برنامه كاری و شرایط بدنی ورزشكار انجام بگیرد.

                             موفق باشید ,نظر یادتون نره





نوع مطلب : چاقی و لاغری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 2 آذر 1389 01:13 ق.ظ
سلامم دوست خوبم
بروزم وقت داشتی بیا
____
من دلم میخواهد خانه ای داشته باشم پر دوست كنج هر دیوارش دوستانم بنشینند آرام گل بگو گل بشنو هر كسی میخواهد وارد خانه پر مهر و صفامان گردد شرط وارد گشتن شستشوی دلهاست شرط آن داشتن یك دل بی رنگ و ریاست بر درش برگ گلی میكوبم و به یادش با قلم سبز بهار مینویسم ای دوست خانه دوستی ما اینجاست تا كه سهراب نپرسد دیگر خانه دوست كجاست
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :